Bestuur en ondersteuning

Financiële toelichting

Bestuur (0.1) ; voordelig saldo €200 dzd

  • De pensioenvoorziening voor huidige en gewezen wethouders wordt jaarlijks opnieuw berekend op basis van actuariële berekeningen. De actualisatie heeft wat heeft geleid tot een vrijval van €417 dzd (hogere baten). De begrote storting van €75 dzd in de pensioenvoorziening was hierdoor niet nodig (lagere lasten). De lagere pensioenvoorziening is vooral het gevolg van een hogere rekenrente.
  • De actualisatie van de voorziening wachtgeld ex bestuurders heeft geleid tot een storting van €357 dzd.
  • Binnen de budgetten van college, raad en griffie zijn minder uitgaven geweest, die grotendeels een incidenteel karakter hebben. Zo zijn er vanwege de coronamaatregelen minder tot geen uitgaven gedaan op het gebied van o.a. opleidingen, communicatie, representatie, raadsexcursie.

Burgerzaken (0.2) ; nadelig saldo €143 dzd

  • In 2021 zijn er meer naturalisaties geweest, waardoor zowel de baten als de lasten hoger zijn.
  • Op het gebied van huwelijken zijn de inkomsten lager geweest dan begroot door minder huwelijksvoltrekkingen als gevolg van Covid-19.
  • Bij de Tweede Kamerverkiezingen zijn vanwege Covid-19 extra maatregelen getroffen om kiezers veilig te kunnen laten stemmen. Hierdoor zijn de lasten hoger op dit taakveld. Gemeenten zijn voor de extra kosten gecompenseerd via het gemeentefonds. Beverwijk heeft een bedrag ontvangen van circa €106 dzd, wat op taakveld 0.8 overige baten en lasten is verwerkt.

Beheer overige gebouwen en gronden (0.3) ; voordelig saldo €464 dzd voor reservemutatie, voordelig resultaat €79 dzd na reservemutatie

  • De baten zijn €363 dzd hoger dan begroot. Dit komt door de verkoop van grond waarmee in de begroting geen rekening was gehouden.
  • De lasten zijn €101 dzd lager uitgevallen dit komt met name door lagere onderhoudskosten.
  • Het resultaat van de verkoopopbrengsten, minus de gemaakte kosten, is €729 dzd. Dit bedrag is gestort in de algemene reserve.

Overhead (0.4) ; nadelig saldo €432 dzd

Overhead
(x € 1.000)

Aangepaste begroting 2021

Werkelijk 2021

Verschil W-B

1. Personeel

7.479,7

8.029,2

-549,5

2. ICT

1.142,7

1.039,3

103,4

3. Huisvesting en Facilitair

2.095,6

2.191,5

-95,9

4. Uitbestede diensten

1.274,8

1.190,6

84,2

5. Doorbelasting naar grexen

-66,3

-91,7

25,4

Totaal

11.926,6

12.358,9

-432,4

  1. Personeel; Er is een overschrijding op de personele lasten. Dit komt onder andere door inhuur op managementniveau vanwege ziektevervanging. Ook op andere posities binnen de overhead is ingehuurd of zijn er hogere salarislasten dan begroot. In 2021 zou de formatie binnen de overhead (ondersteunende taken), in het kader van de organisatieontwikkeling, opnieuw bekeken worden. Dit project heeft vertraging opgelopen en staat op de planning voor 2022.
    Er zijn lagere lasten op het gebied van opleidingen, vergoedingen reis- en verblijfkosten.
  2. ICT ; Op het gebied van ICT hebben projecten vertraging opgelopen door omstandigheden van personele aard en onvoorziene vragen uit de organisatie. Hierdoor is een incidenteel voordeel op dit gebied.
  3. Huisvesting en facilitair; De overschrijding wordt grotendeels veroorzaakt door kosten die zijn gemaakt voor de overdracht van het bedrijfsgebouw voortkomend uit het bestuurlijk besluit van april 2021. In de begroting 2021 was hiermee geen rekening gehouden.
  4. Uitbestede diensten; Er is sprake van een onderschrijding van het budget grotendeels veroorzaakt door lagere kosten voor drukwerk en verzending. Daarnaast is er een voordeel ontstaan doordat er meer (beveiligings)kosten doorbelast konden worden dan was begroot.   
  5. Doorbelasting naar grexen; De doorbelasting van de overhead is iets hoger dan begroot. Dit komt omdat er meer (inhuur)uren op de grexen zijn geboekt dan was begroot.

Treasury (0.5) ; nadelig saldo €23 dzd

  • minimale afwijking, geen toelichting

OZB woningen (0.61) ; voordelig saldo €24 dzd

  • minimale afwijking, geen toelichting

OZB niet-woningen (0.62) ; voordelig saldo €141 dzd

  • De WOZ van de niet-woningen is voor 2021 hoger uitgevallen dan bij totstandkoming van het ozb-tarief werd verwacht. De leegstand was ook lager dan verwacht. Daarnaast zijn er nog inkomsten uit voorgaande jaren ontvangen. Dit heeft geleid tot hogere inkomsten. Per saldo gaat het om een afwijking van 3%.

Parkeerbelasting (0.63) ; nadelig saldo €386 dzd voor reservemutatie, saldo €0 na reservemutatie

  • De baten van het betaald parkeren en de naheffingen zijn lager dan begroot. Dit komt vooral omdat er door de corona crisis minder bezoekers in het centrum waren. Omdat de inkomsten van 2021 lager zijn, is er €386 dzd minder in het parkeerfonds gestort dan begroot. Er is nog geen compensatie ontvangen als compensatie voor de gederfde parkeerinkomsten over 2021 door corona.

Belastingen overig (0.64) ; nadelig saldo €113 dzd

  • De opbrengsten precario bovengronds zijn lager dan begroot. Er is minder gebruik gemaakt van gemeentegrond voor terrassen. Een coronamaatregel betrof het verbod voor het exploiteren van terrassen gedurende een periode.  
  • De lasten zijn hoger vanwege een storting in de voorziening dubieuze debiteuren vanwege belasting debiteuren. Ook waren er in 2021 hogere proceskosten dan begroot.

Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds (0.7) ; voordelig saldo €788 dzd

  • De raming van de inkomsten uit het gemeentefonds is gebaseerd op de stand van de septembercirculaire 2021. Het effect van de decembercirculaire 2021 is niet meer in de begroting verwerkt. Vandaar dat de inkomsten hoger zijn dan geraamd.
  • Over de jaren 2018, 2019 en 2020 zijn ook nog middelen ontvangen. Dit komt door bijgestelde maatstaven en/of uitkeringsfactoren.

Overige baten en lasten (0.8) ; voordelig saldo €2,7 mln

  • De lasten zijn lager, omdat op dit taakveld een stelpost is opgenomen voor de steunmiddelen die we via het gemeentefonds hebben ontvangen. De hogere lasten vanwege corona zijn verwerkt op de diverse taakvelden. Voor meer informatie hierover wijzen we naar de Covid-19 paragraaf . Voor de middelen die in 2021 niet zijn benut en nodig zijn in 2022 wordt een budgetoverheveling aangevraagd.
  • Bij actualisatie van de voorziening voormalig personeel is er €109 dzd in de voorziening gestort.  
  • De baten zijn lager dan begroot. De werkelijke vergoeding die door de woningcoöperaties wordt betaald voor kwijtschelding op rioolheffing was lager dan begroot.
Deze pagina is gebouwd op 07/26/2022 10:04:28 met de export van 07/26/2022 09:51:11