Verkeer, vervoer en waterstaat

Taakvelden

Verkeer en vervoer (2.1)

Wat wil de raad bereiken?

  • De gemeente moet bereikbaar en verkeersveilig blijven, nu en in de toekomst. Door een betere bereikbaarheid van Beverwijk en de regio vormt Beverwijk een prettig woon- en werkgebied, als alternatief binnen de noordelijke Randstad.
  • Binnen 30 minuten ben je in Amsterdam en binnen 10 minuten sta je op het strand.
  • We zetten in op goede fietsverbindingen en daarnaast willen we beter openbaar vervoer, waarbij Beverwijk goed verbonden is met onder andere de rest van de Metropoolregio Amsterdam. Hiermee willen we inwoners verleiden tot schonere en duurzame vormen van mobiliteit.
  • Onveilige verkeerssituaties worden aangepakt, zeker rondom scholen.

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

Uitvoering maatregelen nieuwe mobiliteitsvisie.

  • De mobiliteitsvisie is in februari 2022 vastgesteld door uw raad. In 2021 is een vervolg gegeven aan de uitvoering van maatregelen uit het bijbehorende Uitvoeringsprogramma die onderdeel zijn van bestaand beleid/ GVVP 2011.

Totstandkoming uitvoeringsplan verkeersveiligheid

  • Begin 2021 is de analyse verkeersveiligheid gemeente Beverwijk vastgesteld. Voor het verkrijgen van subsidie voor de uitvoering van de daarin genoemde maatregelen dient de analyse binnen een regionaal uitvoeringsprogramma te passen. In het vierde kwartaal van 2021 is gemeentelijke input gegeven voor het regionale uitvoeringsprogramma dat in de loop van 2022 zal worden vastgesteld. Daaruit volgt de uitvoering van lokale maatregelen.

Verbinding A8/A9

  • Voor een betere doorstroming en bereikbaarheid tussen de IJmond en de Zaanstreek is een nieuwe wegverbinding tussen de A8 en de A9 wenselijk. Op grond van de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst (WOK II) werken we onder regie van de provincie Noord-Holland verder aan de planstudie A8-A9 om te komen tot realisatie van deze verbinding in 2026- 2028. Het uitgangspunt van gemeente Beverwijk is daarbij dat de leefbaarheid van de Broekpolder niet afneemt. Op grond van de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst (WOK II) werken we onder regie van de provincie Noord-Holland verder aan de planstudie A8-A9 om te komen tot realisatie van deze verbinding in 2026- 2028. Het uitgangspunt van gemeente Beverwijk is daarbij dat de leefbaarheid van de Broekpolder niet afneemt.

Raad en college zullen ondanks de voorkeur voor het Heemskerkalternatief proberen de provinciale keuze voor het Golfbaanalternatief zo goed mogelijk ingepast te krijgen zonder overlast voor de Broekpolder.

  • Eind 2021 is het Landschapsplan vastgesteld door Gedeputeerde Staten van de Provincie Noord-Holland. Dit plan bevat 40 maatregelen die een samenhangend geheel vormen voor het behoud, herstel en versterking van de Outstanding Universal Value (OUV) van de Stelling van Amsterdam en voor de aanleg van de Verbinding A8-A9 via het tracé van het Golfbaanalternatief.
  • Vanwege de uitbreiding van de werelderfgoedstatus van de Stelling van Amsterdam met de Nieuwe Hollandse Waterlinie is het Landschapsplan aan Unesco voorgelegd.

Mogelijkheden afwaardering A22 onderzoeken

  • Er zijn enkele gesprekken geweest met Rijkswaterstaat om te onderzoeken of de A22 kan worden afgewaardeerd naar een weg met een 70 of 80 km/uur regime. Dit zorgt voor minder uitstoot van schadelijke stoffen, biedt kansen voor meer op- en afritten en meer mogelijkheden voor de ontwikkeling van de Spoorzone.

Tweede pont Noordzeekanaal

  • Samen met de andere partners binnen IJmond Bereikbaar hebben we gemeente Velsen ondersteund in de lobby richting gemeente Amsterdam (concessiehouder) en andere overheden (provincie en Rijk) voor structurele dekking voor het in de vaart houden van de 2e pont. Vanuit het Mobiliteitsfonds IJmond is een onderzoek gestart naar de haalbaarheid.

Verder uitwerken en realiseren regionale westelijke doorfietsroute.

  • Het college is verder gegaan met de voorbereiding en realisatie van het westelijk tracé van de regionale doorfietsroute, conform het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Doorfietsroute.
  • Het deelproject Westerhoutweg is in het laatste kwartaal van 2021 gerealiseerd. Hier is een fietsstraat aangelegd vanaf het fietspad Holland op zijn Smalst tot aan het Westerhoutplein. Provincie Noord-Holland heeft hier subsidie voor verstrekt.
  •  Voor deelproject kruispunt Zeestraat - Warande zijn bestek en tekeningen opgesteld. De aanleg van de rotonde start in tweede kwartaal 2022. In 2021 zijn vijf bomen verplant op de Warande en de Zeestraat, zodat de rotonde aangelegd kan worden. Voor de aanleg van de rotonde is subsidie verstrekt door provincie Noord-Holland.
  • Deelproject Warande (tussen Rozenlaan en Plantage) en Wijk aan Duinerweg. Hiervoor is een ontwerp opgesteld welke eind 2021 aan bewoners is voorgelegd. Voor dit deel is subsidie verstrekt door de provincie.
  • Voor de Kuikensweg (tussen Plantage en Alkmaarseweg-Noord) is een ontwerp opgesteld. Deze kan aan bewoners voorgelegd worden.

   

Verbeteren lokale verkeersveiligheid

  • Voortzetting uitwerken en realiseren plannen ter bevordering van de veiligheid rond scholen door middel van lokale verkeersmaatregelen, informatie- en communicatievoorzieningen, zoals vastgelegd in het plan van aanpak verkeer rond scholen.

Zoveel mogelijk in combinatie met groot onderhoud aan de openbare ruimte, verbeteren van verkeerssituaties of aanleg van nieuwe infrastructuur en de verkeersveiligheid op erftoegangs- en gebiedsontsluitingswegen, zoals fietsstraten, fietspaden, oversteekplaatsen voor langzaam verkeer en een duurzaam veilige inrichting.

Investeringen infrastructuur

  • De infrastructuur van de woonwijken en belangrijke wegen uit de 60-er jaren van de vorige eeuw nadert het einde van de technische levensduur en is aan vervanging toe.
  • Voor Oosterwijk is het maken van een ontwerp voor fase 3 gestart. Communicatie met de wijk start hierover medio 2022.
  • Voor de Pilotenbuurt is gestart met het maken van een gebiedsplan. Ook hiervoor zal medio 2022 gestart worden met de communicatie met de bewoners.
  • Voor de wijk Warande is het ontwerp opgesteld én met bewoners gecommuniceerd. In de tweede helft van 2022 starten de werkzaamheden voor de eerste fase. In 2023 en 2024 worden tweede en derde fase van de herinrichting van de wijk Warande uitgevoerd.

Wat is niet gerealiseerd en waarom niet?

Voor 2021 stonden een aantal grote projecten op de begroting. Voor deze projecten is de voorbereiding gestart maar de uitvoering nog niet. Dit betreft o.a. de volgende projecten:

  • Alkmaarseweg-Zuid

In 2021 is het schetsontwerp verder uitgewerkt. Vanwege de beperkte ruimte zowel bovengronds als ondergronds vergt dit veel maatwerk. Het Voorlopig Ontwerp is nagenoeg klaar. Dit kan in 2022 met bewoners besproken worden.

  • Warandebuurt

De inspraak voor het nieuwe ontwerp is digitaal doorlopen. Dit is goed gelukt. Bewoners zijn tevreden met de uitkomst en de manier waarop zij betrokken zijn bij het maken van het ontwerp. Het DO wordt begin 2022 afgerond. Voor de eerste fase worden bestek en tekeningen gemaakt, waarna de eerste werkzaamheden in 3de / 4de kwartaal kunnen starten.

  • Zuiderkade

Het maken van een ontwerp van de Zuiderkade is begin 2021 gestart. Ondernemers en bewoners zijn hierbij betrokken. Het VO is gecommuniceerd en begin 2022 wordt een definitief ontwerp aan college voorgelegd. De voorbereiding en aanbesteding kan daarna starten, waarna eind 2022 de werkzaamheden kunnen starten.

Wat is extra gerealiseerd en waarom?

Werkagenda Mobiliteit Zuid-Kennemerland en IJmond

  • Eind 2021 is de Werkagenda Mobiliteit Zuid-Kennemerland en IJmond vastgesteld. Deze agenda bevat mobiliteitsgerelateerde acties en aandachtspunten voor de periode 2021-2023 waar in regionaal verband op gefocust wordt. De acties en aandachtspunten zijn ondergebracht binnen vier ambities:

1. Duurzame, slimme en veilige mobiliteit;
2. Doorontwikkeling OV als ruggengraat van regionaal mobiliteitssysteem inclusief sterke OV-knooppunten;
3. Complementeren MRA fietsroutenetwerk inclusief voldoende fietsenstallingen en
4. Wegennet dat bijdraagt aan leefbare steden en kernen.
Binnen de cyclus van het Provinciaal Verkeers en Vervoersberaad (PVVB) zal de agenda een terugkerend agendapunt gaan vormen.

  • Er is een verkeersmaatregel (knip) gemaakt in de Alkmaarseweg-Noord. Dit is een kleine wijziging in de openbare ruimte, maar heeft grote impact op de verkeerscirculatie en de beleving in de wijk. Het coördineren en communiceren van deze aanpassing is samen met de gemeente Heemskerk uitgevoerd.
Deze pagina is gebouwd op 07/26/2022 10:04:28 met de export van 07/26/2022 09:51:11