Verkeer en vervoer (2.1) ; Voordelig saldo €113 dzd voor reservemutatie, voordelig saldo €163 dzd na reservemutatie
De begroting voor verkeer en vervoer is verdeeld over 7 sub onderwerpen waarvan de afwijkingen ten opzichte van de begroting toegelicht worden. Onder de toelichting staat een tabel met de financiële afwijking per item.
- Dagelijks beheer en onderhoud: de lasten zijn lager dan begroot en dit heeft een incidenteel karakter. In 2021 is het dagelijks onderhoud meer opgenomen in het projectmatig onderhoud. Daarnaast zijn de werkzaamheden mede door uitgestelde levertijden vanwege Covid-19 vertraagd en doorgeschoven naar het jaar 2022.
- Verkeersmaatregelen en VRI's; de lasten zijn lager dan begroot. Dit betreft voornamelijk salarislasten omdat vacatureruimte niet direct is ingevuld.
- Openbare verlichting; het budget is iets overschreden, dit betreft energielasten.
- Bij het budget GVVP is het saldo voordelig. Er is subsidie ontvangen voor verkeerseducatie. Verder zijn de lasten van het project Verkeersveiligheid rondom scholen lager dan begroot; door corona zijn de werkzaamheden verschoven naar 2022. Waar mogelijk worden maatregelen meegenomen in reconstructieprojecten waarvoor kredieten beschikbaar zijn. Het exploitatie budget hoeft dan niet aangewend te worden. Omdat het vaak jaaroverstijgende projecten betreft, worden positieve of negatieve resultaten van het GVVP verevend met de bestemmingsreserve wegen. In 2021 is daarom het voordelige saldo gestort in deze reserve.
- Groot onderhoud/projecten; de lasten zijn hoger dan begroot omdat in 2021 diverse grotere asfaltonderhoudswerkzaamheden zijn uitgevoerd. Omdat er het ene jaar meer en het andere jaar minder grote onderhoudsprojecten zijn, ontstaan er fluctuaties in de baten en lasten. Deze worden opgevangen door de bestemmingsreserve wegen en in 2021 is er €203 dzd onttrokken aan de reserve.
- Doorfietsroute; geen afwijkingen.
- Voor het project Slimme en duurzame mobiliteit bedragen zowel de baten als de lasten in 2021 €619 dzd, per saldo nul. We ontvangen hiervoor een specifieke uitkering van het Rijk en Omgevingsdienst IJmond voert het project uit.
(bedragen x €1.000) | Begroot | Werkelijk | Verschil B-W |
---|---|---|---|
Dagelijks beheer en onderhoud | 2.983 | 2.841 | 142 |
Verkeersmaatregelen en VRI's | 852 | 819 | 33 |
Openbare verlichting | 655 | 682 | -26 |
GVVP | 232 | 65 | 167 |
Groot onderhoud | 1.989 | 2.192 | -203 |
Doorfietsroute | 5 | 5 | 0 |
Slimme en duurzame mobiliteit | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 6.717 | 6.604 | 113 |
Parkeren (2.2) ; voordelig saldo €96 dzd voor reservemutatie, voordelig saldo €16 dzd na reservemutatie
- De lasten zijn lager dan begroot. De implementatie van het nieuwe systeem, het invoeren van een digitale bezoekersregeling en het invoeren van kentekenparkeren, is niet afgerond in 2021 waardoor een deel van de kosten doorschuift naar 2022.
- Ook de baten zijn lager dan begroot. Er is nog geen overeenkomst voor de compensatie van gederfde parkeerinkomsten van de straten die in het weekend in gebruik zijn door de bazaar.
- Het saldo van de baten en lasten (inclusief overhead) van parkeren worden verevend met de parkeerreserve. Omdat de lasten inclusief de toegerekend lasten overhead lager zijn dan begroot is er minder uit de parkeerreserve onttrokken dan begroot.
Toelichting parkeren totaal
- De baten en lasten met betrekking tot parkeren worden in de begroting op drie taakvelden verantwoord:
- Parkeerbelasting (0.63); opbrengsten straatparkeren en naheffingen;
- Openbare orde en veiligheid (1.2); lasten parkeerhandhaving;
- Parkeren (2.2); beleid, aanleg en onderhoud parkeerplaatsen, parkeerautomaten, parkeervergunningen, beheer fietsenstalling Stationsplein.
- De baten en lasten van parkeren worden verevend met de parkeerreserve behalve de kapitaallasten van de ondergrondse fietsenstalling. Bij de drie taakvelden is toegelicht wat het resultaat is en de reservemutatie. In onderstaand overzicht is weergegeven wat het effect op de parkeerreserve is. Er is minder in de reserve gestort dan begroot door lagere inkomsten als gevolg van Covid-19. Mogelijk ontvangen we hiervoor nog compensatie van de rijksoverheid.
- Naast de mutaties uit onderstaand overzicht is er in 2021 €158 dzd in de parkeerreserve gestort. Dit is de van het rijk ontvangen coronacompensatie over gederfde parkeerinkomsten in 2020. De stand van de parkeerreserve eind 2021 bedraagt €3,9 mln.
Taakveld (bedragen x €1.000) | Begroot | Werkelijk | Verschil | Effect op parkeerreserve | |
---|---|---|---|---|---|
B-W | |||||
0.63 Parkeerbelasting | Ink | -1.221 | -835 | -386 | |
0.63 Parkeerbelasting incl overhead | Uitg | 2 | 2 | 0 | |
0.63 Storting in reserve | 1.219 | 833 | 386 | Minder storten dan begroot | |
1.2 handhaving | Ink | 0 | 0 | 0 | |
1.2 handhaving incl overhead | Uitg | 313 | 186 | 127 | |
1.2 Onttrekken aan reserve | -313 | -186 | -127 | Minder onttrekken dan begroot | |
2.2 Parkeren | Ink | -232 | -171 | -61 | |
2.2 Parkeren incl overhead | Uitg | 1.075 | 933 | 142 | |
2.2 Onttrekken aan reserve | -843 | -762 | -81 | Minder onttrekken dan begroot | |
Saldo | 63 | -115 | 178 |
Economische havens en waterwegen (2.4) ; voordelig saldo €227 dzd.
- De lasten zijn €120 dzd lager dan begroot. Dit betreft lagere kosten baggeren, onderhoud en het budget voor onderzoek en deskundige advisering is niet besteed.
- De baten zijn €107dzd hoger dan begroot. Corona heeft ook in 2021 z’n sporen nagelaten. De inschatting is dat dit met name te maken heeft met de grote onzekerheden voor bedrijven aan het begin van het jaar rondom het herstel van de economie, maar daarnaast ook met tekorten en leveringsproblemen die juist ontstonden tijdens het krachtig economisch herstel dat gedurende het jaar zichtbaar werd. Verder zijn er verschuivingen geweest in sommige ladingstromen. De overslag van houtsnippers is weggevallen a.g.v. een bedrijfsmatige afweging bij een betrokken ondernemer. Ook zien we dat er sprake was een beperkte overslag van pootaardappelen tijdens de zogenaamde aardappelcampagne. Tegelijkertijd bleef de overslag van bodemas het goed doen en ook de overslag van schroot liet flinke groeicijfers zien. In een kleine transitohaven als zeehaven De Pijp vertalen deze ontwikkelingen zich vrij snel in afwijkingen in vooraf geraamde baten en lasten.