Risico's
Verleggen hoogspanningskabels
- Gemeente Beverwijk heeft een verschil van inzicht met een netbeheerder over de kostenverdeling voor het verleggen van hoogspanningskabels. De vordering van de netbeheerder op de gemeente bedraagt ca. €143 dzd en die van de gemeente op de netbeheerder bedraagt ca. €57 dzd. Er zijn nog geen gerechtelijke stappen ondernomen; beide partijen hebben na overleg aangegeven het verschil van inzicht minnelijk te willen oplossen. Dit is schriftelijk vastgelegd en in een brief ter bevestiging naar de netbeheerder gezonden. De netbeheerder heeft deze brief nog niet bevestigd. Voor de vordering van €57 dzd die de netbeheerder heeft op de gemeente is een voorziening getroffen. Risicobedrag maakt deel uit van de totale exploitatierisico’s.
Fiscaliteit straatparkeren
- Al enige jaren is er een juridisch dispuut over de vraag of gemeenten btw moeten afdragen over de parkeerinkomsten aan de openbare weg. Inmiddels heeft de Hoge Raad bepaald dat gemeenten niet verplicht zijn om voor een parkeerboete voor parkeren op straat een btw-factuur te verstrekken. De Hoge Raad blijft met deze uitspraak weg van een algemeen oordeel over de vraag of parkeren op de openbare weg wel of niet concurrentieverstorend is (waardoor de overheid als ondernemer wordt aangemerkt). Omdat daar geen uitspraak over is gedaan kunnen gemeenten parkeerbelasting blijven heffen zonder hierover btw in rekening te brengen of dat afzonderlijk op een factuur kenbaar te maken. Hierdoor komt dit risico te vervallen.
Verzelfstandiging zeehaven De Pijp
- De wijze en het moment waarop de beoogde verzelfstandiging van zeehaven De Pijp wordt afgewikkeld, hangt samen met keuzes die in de komende periode worden gemaakt in het kader van het gebiedsprogramma Spoorzone. Volgend uit het raadsbesluit van 8 april 2021 wordt de verzelfstandiging van zeehaven De Pijp minimaal drie jaar uitgesteld. De ontwikkelingen en tzt te maken keuzes kunnen leiden tot verder uitstel of afstel van de verzelfstandiging van zeehaven De Pijp. Het risico is daarbij dat de gemeente langer of permanent de risico's voor de exploitatie en ontwikkeling van de gemeentelijke haven moet blijven dragen. Ook bestaat het risico dat investeringsbeslissingen, rond bijv. infrastructurele werkzaamheden, hierdoor worden uit- of afgesteld. Dit risico vormt onderdeel van de exploitatierisico's.