Algemeen
Door beleidskeuzes is bepaald welke kosten worden toegerekend aan een heffing. In de begroting is inzicht gegeven welke keuzes bij het berekenen van de tarieven zijn gemaakt. De tarieven mogen maximaal kostendekkend zijn. Dat wil zeggen dat de begrote opbrengst niet hoger mag zijn dan de begrote, toegerekende lasten.
Voor de toepassing van artikel 229 Gemeentewet (heffen van rechten) is alleen de kostendekkendheid op begrotingsbasis van belang. Als echter in werkelijkheid de opbrengst van een heffing structureel hoger is dan de toegerekende lasten, is er een aanleiding om te onderzoeken of de kostentoerekening juist is en of de tarieven verlaagd kunnen worden.
Overheadkosten
Er worden ook overheadkosten doorberekend in de tarieven, de wijze waarop is vastgelegd in de financiële verordening. De overheadkosten worden via een opslagpercentage op de salaris- en inhuurlasten toegerekend, in 2021 bedroeg dit percentage 50%.
Afvalstoffenheffing
De gemeente heeft de wettelijke plicht om zorg te dragen voor het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen. Er worden aanslagen afvalstoffenheffing opgelegd aan eenpersoonshuishoudens en aan meerpersoonshuishoudens.
De mate van kostendekkendheid in 2021 is 74% en dit is lager dan begroot. Dit komt door een iets lager opbrengst van de heffing en met name door de hogere kosten van afrekeningen uit 2020. Deze nadelen zijn gemeld in de najaarsnota en de kosten zijn gedekt door een beroep te doen op de bestemmingsreserve afval.
Kostendekkendheid heffing | bedrag (x €1.000) |
---|---|
Kosten taakveld Afval | 6.050 |
Kosten kwijtschelding | 295 |
Kosten straatreiniging | 159 |
Inkomsten taakveld, exclusief heffing | -860 |
Netto kosten taakvelden | 5.644 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead | 51 |
Btw | 1.250 |
Totale kosten | 6.945 |
Opbrengst heffing | 5.168 |
Dekkingspercentage | 74% |
Rioolheffing
De gemeente heeft een zorgplicht voor de inzameling van stedelijk afvalwater en een zorgplicht voor hemel- en grondwater (de zogenaamde watertaken). De heffing wordt opgelegd aan gebruikers van woningen en niet-woningen en is afhankelijk van de hoeveelheid afvalwater die wordt geloosd in het riool. Er is een tarief voor 0 t/m 300 m³ (99% van het aantal aanslagen) en een tarief voor > 300 m³.
De mate van kostendekkendheid in 2020 is 102% en is hoger dan begroot. De lasten zijn iets lager dan begroot en er zijn bijdragen van derden ontvangen voor projecten. De opbrengst van de heffing is hoger omdat er door leegstandscontroles meer belastingplichtigen zijn opgevoerd.
Kostendekkendheid heffing | bedrag (x €1.000) |
---|---|
Kosten taakveld Riool | 3.018 |
Kosten kwijtschelding | 236 |
Kosten straatreiniging | 169 |
Inkomsten taakveld, exclusief heffing | -96 |
Netto kosten taakvelden | 3.328 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead | 232 |
Btw | 616 |
Totale kosten | 4.177 |
Opbrengst heffing | 4.262 |
Dekkingspercentage | 102% |
Grafrechten
De gemeente heft grafrechten voor het gebruik van de begraafplaats en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaats.
De mate van kostendekkendheid is 41% in 2021. Dit is lager dan begroot en wordt veroorzaakt door de incidentele storting van €815 dzd in de voorziening afkoopsommen begraafplaats. Dit nadeel is gemeld in de najaarsnota en deze kosten zijn niet gedekt door een hogere opbrengst van de heffing maar door een beroep te doen op de algemene reserve.
Kostendekkendheid heffing | bedrag (x €1.000) |
---|---|
Kosten taakveld Begraafplaats | 1.662 |
Inkomsten taakveld, exclusief heffing | -118 |
Netto kosten taakveld | 1.544 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead | 166 |
Totale kosten | 1.710 |
Opbrengst heffing | 702 |
Dekkingspercentage | 41% |
Marktgelden
We heffen marktgelden voor de weekmarkt op woensdag.
De mate van kostendekkendheid is 57% in 2021. Dit is lager dan begroot omdat de opbrengst van de marktgelden lager is dan begroot als gevolg van corona en de lasten zijn hoger dor extra maatregelen door corona.
Kostendekkendheid heffing | bedrag (x €1.000) |
---|---|
Kosten taakveld Bedrijvenloket | 79 |
Inkomsten taakveld, exclusief heffing | 0 |
Netto kosten taakveld | 79 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead | 3 |
Totale kosten | 82 |
Opbrengst heffing | 47 |
Dekkingspercentage | 57% |
Havengelden
We heffen zowel binnenhaven als zeehavengelden.
De mate van kostendekkendheid is 100% in 2021 en dit is hoger dan begroot.
De lasten van de baggerwerkzaamheden zijn lager dan begroot en de opbrengsten zeehavengeld zijn hoger.
Kostendekkendheid heffing | bedrag (x €1.000) |
---|---|
Kosten taakveld Economische havens | 467 |
Kosten Baggeren (1x per drie jaar) | 101 |
Inkomsten taakveld, exclusief heffing | -3 |
Netto kosten taakveld | 564 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead | 85 |
Totale kosten | 649 |
Opbrengst heffing | 649 |
Dekkingspercentage | 100% |